NUFFNANG

Tuesday, 16 October 2012

Untukmu Wahai Lelaki...


Untukmu Wahai Lelaki...

~Wahai Lelaki Tidaklah Rugi Seandainya Dirimu Itu Menjadi Seseorang Yang Lebih Dihargai Dan Dihormati Dipandangan Wanita2 Akhir Zaman Kini.Cubalah Untuk Menjadi Lelaki Yang Soleh Disisi Ilahi.InsyaAllah Pasti Dirimu Akan Diberkati Lagi Diredhai...!~




~laYaR kEinSAfAN~


Sepi benar senja ini
Bayunya semilir, menganak ombak kecil
Jalur ufuk pula mengemas terang
Kapal dan layar terkapar

Mengapa nantikan senja
Barukan terdetik, pulang ke pengkalan
Gusar malam menghampiri
Ku tewas di lautan

Tuhan layarkanku ke arah cintaMu
Tuntuniku menggapai redhaMu
Rimbunan kasihMu ku berteduh
KepadaMu ya Tuhan
Berikan secebis keinsafan
Bekalan sepanjang perjalanan
Mencari ketenangan

Biar Kau menjadi saksi
Tulus tangisku kala dini hari
Kesempatan yang hanya sebentar
Moga keikhlasanku terlakar
Berikanlah ku hidayah
Agar dikuatkan iman yang lemah
Moga diberkati hidup ini
Menuju bahagia yang kekal abadi

PadaMu Tuhan
Kan kuserahkan cinta kepadaMu
Moga diberkati hidup ini
Menuju bahagia yang kekal abadi


Friday, 12 October 2012

Untuk Seseorang Yang Akan Menjadi Suamiku ,,


Untuk Seseorang Yang Akan Menjadi Suamiku ,,

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalaamu’alaikum Warahmatullahi Wabaarakaatuh..

`*•Yaa Rabbi•*´¯)Ajarilah kami bagaimana memberi sebelum meminta,berfikir sebelum bertindak,santun dalam berbicara,tenang ketika gundah,diam ketika emosi melanda,bersabar dalam setiap ujian.Jadikanlah kami orang yg selembut Abu Bakar Ash-Shiddiq,sebijaksana Umar bin Khattab,sedermawan Utsman bin Affan,sepintar Ali bin Abi Thalib,sesederhana Bilal,setegar Khalid bin Walid radliallahu'anhum
..Aamiin ya Rabbal'alamin.

Aku di sini...
Tetap menunggumu...
Walau hujan di luar sana tak kunjung reda...
Walau pelangi enggan muncul...
Walau inginku pergi dari tempat ini...
Namun aku sudah berjanji...
Aku akan tetap menunggumu di sini

Aku tak pernah bosan untuk menunggu kehadiranmu..
Karena saat-saat menunggumu adalah saat-saat yang paling seru..
Di mana aku berkutat dengan hal lain
Berjuang demi ‘izzah kaum muslimin.
Berteriak menyuarakan pembebasan umat muslim.
Pembebasan dari paham-paham busuk dan sistem kufur..dan di sela-sela perjuanganku, masih kumenunggumu...

Ya Akhi,
Aku belum jera menanti dirimu...
Di mana pun engkau berada...
Allah pasti akan mempertemukan kita suatu hari nanti...
Kalau tidak di dunia, akan kujemput engkau di akhirat nanti...
Namun asa untuk segera bertemu denganmu tak akan pernah putus..
Hingga nyawa ini ikut terputus...

Akhi fillah,
Ingatkah surat cinta yang kukirimkan padamu beberapa waktu yang lalu?
Ya, aku masih wanita itu...
Aku memang memilihmu karena engkau adalah pejuang Islam..
Namun bukan bererti aku tak mencintai dirimu...
Aku sungguh mencintaimu...
Tapi maafkan aku kerana engkau harus jadi nomor tiga...Setelah Allah dan rasulNya
Engkau rela, kan?

Calon mujahidku,
Aku tak memintamu datang secepatnya
Walaupun aku tak bisa berbohong...
Merindukanmu adalah penyiksaan untukku...
Tapi aku memintamu untuk datang tepat pada waktunya...
Agar segalanya terasa lebih manis...
Untukmu...untukku...untuk keluarga yang akan kita bentuk...

Wahai jundullah,
Bila saat ini engkau belum bisa menemuiku karena harus berjuang..
Membela agama Allah...menegakkan dinul haq...
Maka aku merelakan engkau terus berjuang
Aku akan tetap di sini menantimu dengan sabar dan setia...
Dan bila engkau harus mengorbankan jiwamu demi tegaknya kalimat Allah di bumi ini..
Maka aku merelakan malam-malamku di dunia bersamamu...Ditukar dengan pertemuan kita di syurga Allah (aamiin!)

Calon suamiku,
Wujudmu kini masih tertutup tabir....
Sifatmu masih menjadi misteri bagiku...
Tapi itu bukan masalah....
Karena aku yakin engkaulah yang terbaik...
Engkaulah yang meminjamkan tulang rusukmu padaku...
Maka...hati ini pasti akan mengenali dirimu...
Saat kita bertemu nanti....
Entah di mana....

Akhi fillah,
Datanglah saat engkau sudah siap
Mengarungi lika-liku kehidupan...
Denganku di sisimu...
Semoga Allah memudahkan urusan kita...

Aamiin Yaa Allah Yaa Rabbal’alamiin

SEMOGA BERMANFAAT

Sebuah renungan untukku,untukmu,untuk kita semua.Semoga tulisan ini dapat membuka pintu hati yang terkunci...

Bergeraklah masuk,Buka tiap lembaran kalimat hati,maknai,lalu tunaikanlah~~~~~

Hak cipta adalah milik Allah Azza Wa Jalla semata.Ilmu adalah amanat Allah yg harus disampaikan kepada Ummah...kami hanya menyampaikan apa yg kami miliki...

Sungguh bahagia insan yang telah menemukan cinta sejatinya.. ibarat tasbih & benang pengikatnya.. terajut menjadi satu untaian yang selalu disentuh satu demi satu oleh insan mulia yang bibirnya basah akan cinta kepada Rabb-Nya

Barakallaahu fiykum wa jazzakumullah khoir

Thursday, 11 October 2012

~buat renungan bersama~


Buat saudara yang baru ku kenali, sesungguhnya pertemuan dan perpisahan adalah milik Allah, Dialah yang berhak mengaturkan segalanya. Sudi-sudikanlah menghayati nota-nota yang ku tulis buatmu…
Wahai saudaraku.. Cinta pertama mengukir peristiwa, menguggat pelbagai perkara. Ketahuilah saudara, jangan mempercayai pada pandangan mata, ia hanya pandangan syaitan durjana. Usah memujiku lebih darinya, kiranya diri ini masih kurang seadanya, idea hanyalah pandangan manusia, belum tentu betul pada pandangan yang Esa. Sempurnaku tak sempurna Nabiku, kerana aku hanya manusia biasa, dan ketahuilah sahabat, manusia tidak akan pernah sempurna.
Wahai saudaraku.. Janganlah kau membanding-bandingkan diriku dengan insan lain, sesungguhnya Allah tidak menyukai hambaNya mempersoal mengenai keburukan mereka. Kiranya engkau membenci kemaksiatan, tugasmu adalah membawa mereka berhijrah dan tidak sesekali berhujah untuk menyemarakkan lagi hati mereka.
Kiranya aku jatuh cinta padamu, itu kerana aku jatuh cinta pada kesederhanaanmu, dan kiranya aku membenci dirimu, tidak bermakna aku membenci dirimu, tetapi aku membenci egomu. Ingatlah wahai Adam, manusia adalah sama, hiris tangan, pastinya darah yang mengalir adalah merah. Hanya Allah yang dapat membezakan hambanya, dan kita sebagai hamba tidak layak untuk membuat penilaian.
Andainya kamu mencintaiku kerana Allah yang maha Pencipta, sesungguhnya aku belum berpunya, diriku hanyalah untuk Dia. Aku menerima lamaranmu dengan hati yang terbuka, Kiranya ini menambahkan ketaqwaanku padaNya. Inilah nota-nota cintaku buatmu lelaki yang akan bergelar suami..

Saturday, 22 September 2012

Jika Jodoh adalah TAKDIR





Jika Jodoh adalah TAKDIR maka aku tak perlu risau menerka dia atau dia jodohku dengan jalan mencoba menjalin hubungan tanpa kehalalan sebagai alasan sebuah usaha pencarian.

Jika jodoh adalah TAKDIR maka aku harus beriman padanya, pada takdir-Nya bahwa jika sebuah nama telah ditetapkan menjadi belahan jiwa kita, kita pasti dipertemukan dengannya dlm ikatan yg diridhai_Nya. Maka cukuplah masa lajang ku, ku isi dengan perbaikan dan menuntut ilmu,cukuplah itu memberiku ketenangan ketimbang melanglang buana menjadi petualang cinta.

Namun, Jika Jodoh adalah pilihan,, Maka aku wajib berbenah diri, karena Rasullullah pernah bersabda ''…pilihlah yg baik agamanya agar kamu beruntung…''


TAKDIR ataupun PILIHAN tugas kita tetap sama, iaitu menuntut ilmu, berbenah diri dan membangun cinta kita pada Allah Ta'aala..




HATi!




Kalau tak mampu MENCINTAI,
Jangan pernah sentuh hati seseorang...
Kalau tak mampu SETIA,
jangan pernah mengukir janji...
Kalau tak mampu MENGGENGGAM HUBUNGAN,
jangan pernah beri harapan...

Karena HATI MANUSIA itu...

Terlalu BERNILAI untuk DISAKITI,
Terlalu MAHAL untuk DISIA-SIAkan dan
Terlalu BERHARGA untuk DIHANCURkan.

Ingatan buat DIRI...
Jangan tersalah memberi HATI pada insan yang tak sudi, pada insan yang tak mengerti...
Karena sekali kau memberi, selamanya dia di HATI, karena sekali kau dilukai, sampai kapan-kapan pun tetap kau ingati...

Ingatan untuk DIRI...
Hati-hatilah dalam memberi HATI, sebab ia hanya untuk insan yang tahu MENGHARGAI betapa tingginya nilai sekeping HATI...

Hati-hati membawa hati lebih baik menata hati !



Wednesday, 29 August 2012

Terkadang kita Perlu melepaskan Orang yang Kita Cintai..


Terkadang kita Perlu melepaskan Orang yang Kita Cintai.. karena belum Tentu Pula ia Ditakdirkan UNtuk KIta.Sematkan dalam hati ketika kini Risau Berbalut kegelisahan tentang Rijal yang telah Pergi..." Boleh Jadi Kamu membenci sesuatu padahal itu amat Baik bagimu,dan Boleh jadi kamu amat menyukai sesuatu padahal Itu amatlah Buruk bagimu;Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." [Qs.Al-baqarah ;216]

Namun... seandainya benar ia ditakdirkan untukkmu,pasti Allah akan Mempertemukan jua dengan tertanamnya Cinta dan kasih sayang dan memberi rasa yang lebih Indah setelah akad Dilafadzkan.

Jemputlah aku Dengan iman dan taqwamu,khitbah aku dengan Ar-rahman,tak perlu kau sediakan Perhiasan sebagai mahar dihari Pernikahan,Karena aku akan berusaha menjadi Perhiasan terIndah Untukmu dan hatimu..Kerelaanmu adalah Keberkahan bagiku,Sunnah Rasul yang kau Hidupkan itulah kebahagiaanku Memilikimu... dan INgatlah Wahai Pemilik hati yang Allah Tetapkan Untukku...SEbelum kita Melangkah,,,Mohonlah Ijin-Nya Melalui Istikharah Rok'atain..Jika yang fana tak menyatukan,,,semoga yang abadi Mempertemukan....

Aamiin ya robbal 'alaamiin

Monday, 27 August 2012

sanah helwah...... <^^>


Buat sahabatku,
Nurul Asyikin Nor Rodin (Puteri ERpul)  
&   
Aqila Ramli
Selamat hari jadi ke-????.
Semoga happy selalu, Bahagia di dunia dan akhirat.
InsyaAllah.

Tanggungjawab ini teresak-esak menangis




Dikejauhan
ada suara teresak-esak,
sumbang iramanya
canggung tingkahnya
mendung bicaranya
ia sedang berlagu duka
di tengah lautan globalisasi
inilah esakan suatu tanggungjawab
warisan Muhammad.

Dikejauhan
ada langgam derita,
sember alunannya
pahit gerak tarinya
renyai-renyai rentaknya
ia sedang bernyanyi lara
di tengah mergastua sekular,
inilah derita secangkir tanggungjawab
pusaka Muhammad.

Dikejauhan
ada gema sendu,
lesu langkahnya
gontai gamitannya
letih olengannya
ia sedang di gelenyeh metah
tidak berasah,
inilah sendu sebuah tanggungjawab
peninggalan Muhammad.

Dikejauhan
pada perlembahan Nil
ada sejambak anak-anak Al-Azhar
sedang tertawa riang
sedang menyantap
cacing-cacing hidangan dunia.
Mereka pekak,
telinga dipalam tahi-tahi hiburan
hati dibungkus lihaf meterial.
Mereka gembira melihat
tanggungjawab ini terhinjut-hinjut
tanpa papahan.
Bakal ulamak ini gemar
didendang rengekan sendu
tanggungjawab ini
Mereka enak mendengar
tangungjawab ini
teresak-esak menangis.
Ingatlah kalam Rabbul Jali
nerakalah tempatnya buat mereka
yang durjana
khianat pada tanggungjawab.
Celakalah mereka yang
lari dari amanah yang diberi.
(sajak ini aku tujukan khas untuk diriku yang selalu membiarkan tangunggjawab ini terhinjut-hinjut, menangis dan meraung memanggil namaku. Tetapi, jarang sekali ku layan kerenahnya. Moga satu masa nanti dapatku papah, kubelai dan kupujuk tangungjawab ini agar ia tidak menangis lagi.)

Monday, 16 July 2012

hijrah....~~


Dari Nu'man bin Basyir diriwayatkan oleh Imam Al-Bukhari, Rasulullah SAW mengingatkan mengenai  hati, yang bermaksud : "Ingatlah sesungguhnya di dalam jasad manusia itu ada seketul darah, jika ia baik, maka baiklah jasad. Jika ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Itulah dia hati."


Dari mata turun ke hati..pantun-pantun Melayu pun banyak mengatakan tentang hati.  Mengapa Hati?Apa kaitannya dengan HIJRAH??
   Pada hamba, memang sangat berkaitan.  Ya, kerana hati, hamba pernah lalui persimpangan yang berliku dan mengecewakan.Kerana hati juga, hamba mampu bangkit kembali,pada jalan ini.jalan tarbiyyah yang hamba tidak akan sesekali tinggalkan.
   Dari hati juga Allah ilhamkan hamba beristikharah,solat yang pernah hamba gentar untuk melakukaannya.  Alhamdulillah, Maha Suci Allah, lantaran istikaharah, hamba diberi peluang, peluang kembali pada fikrah diri..mendamba hijrah,untuk jadi baik??ya, menjadi benar-benar BAIK dan Solehah.  
   Hamba akui hamba bukan lah sebaik wanita, apatah lagi tebal iman di dada, senipis cuma.  Namun kerana tidak sebaik mana itulah, hamba seringkali alpa, sehingga lalai pada cinta manusia.  Alhamdulillah, syukur..kerana cinta manusia hamba terluka,ya memang hati hamba terluka.TAPI hamba sangat BERSYUKUR.  KERANA LUKA itu Allah memberi hamba peluang meraih CINTA NYA yang lebih AGUNG.  Kini hamba sedar, baiknya manusia bukan pada rupa, bukan pada warak luarannya, namun iman di dada itulah nilaian hatinya.  
  "Tidak  semestinya LELAKi yang BAIK itu BAIK NILAI HATINYA.  NILAI ITU CERMINAN IMAN.  Itulah pengajaran berharga yang hamba perolehi.  Manusia mampu mencipta seribu alasan untuk melukakan, namun sukar mengungkap bait kemaafan untuk hati yang telah dilukakan.  "
  CUKUP>>> SELAMAT TINGGAL JAHILIYAH HATI,  SELAMAT TINGGAL DUKA,  SELAMAT TINGGAL KENANGAN MANUSIA..


Ya Allah, 
Terima lah taubat hamba Mu ini
Hapuskan ingatan silamku
Hapuskan duka di hatiku
Hapuskan gangguan pada hatiku


Ya Allah,
Kuatkan hamba pada jalan tarbiyyahmu
Eratkan ukhwah dengan mereka yang mendamba redha Mu
Moga hati ini kembali tenang
Moga keampunan Mu mensuci titik-titik hitam di kalbu
Agar hamba ini mampu kembali kuat
Bangkit..
Kerana ku damba Solehah




   "Ibnul Qayyim rahimahullah berkata, “Barangsiapa yang menginginkan kejernihan hatinya hendaknya dia lebih mengutamakan Allah daripada menuruti pelbagai keinginan hawa nafsunya. Hati yang terkongkong oleh syahwat akan terhalang dari Allah sesuai dengan kadar kebergantungannya kepada syahwat. Hancurnya hati disebabkan perasaan aman dari hukuman Allah dan terbuai oleh kelalaian. Sebaliknya, hati akan menjadi baik dan kuat kerana rasa takut kepada Allah dan ketekunan berzikir kepada-Nya.” 

Ayuh kita lakukan penghijrahan HATI...=)



Tuesday, 12 June 2012

~kembara hati~


Aku sedang menanti dia… Seorang lelaki yg akan bergelar suami… Seorang mukmin yg merindui syahid di jalan ALLAH.. Seorang hambaNYA yg senantiasa zikrullah.. Dia seorang lelaki yg tegas & berani.. Dia tidak pernah takut untuk berkata benar.. Dia tidak pernah gentar melawan nafsu yg ingin menguasai diri. Dia sentiasa mengajak aku berjuang berjihad fisabilillah.. Dia selalu menghiburkan aku.. Dengan alunan ayat-ayat suci Al-Quran.. Dengan zikir-zikir munajat.. Dengan surah-surah rindu yg dihafaznya.. Ketika aku leka diulik mimpi indah duniawi.. Dia menasihati ku supaya mengingati mati.. Ketika aku sedang asyik terpesona dengan buaian cinta dunia.. Dia menyedarkan aku betapa lazatnya lagi pesona cinta Yang Maha Esa.. Dia memang sentiasa kelihatan penat.. Matanya penat kerana membaca.. Suaranya lesu kerana penat mengaji dan berzikir.. Badannya letih kerana bermunajat di malam hari.. Dia sentiasa mengingati mati.. Baginya,dunia ini adalah pentas lakonan semata-mata.. Kita hambaNYA adalah pelakon.. Hasil keputusan lakonan kita akan diputuskan di padang Mahsyar nanti.. Dia sentiasa menjaga matanya dari berbelanja perkara-perkara maksiat.. Dia sentiasa mengajak aku mendalami ajaran Islam.. Dia seorang yg penyayang dan taat akan kedua ibu bapa.. Dia juga sentiasa berbakti untuk keluarga.. Dia sentiasa tabah & sabar dalam menghadapi dugaan.. Baginya, dugaan-dugaan itulah yg akan menjahit semula Sejadah imannya yang terkoyak… Lantaran mungkin kerana kekhilafannya sendiri.. Dia sentiasa menjaga solatnya kerana itulah maruah dirinya.. Dia sentiasa bersedia menjadi imam dan pemimpin keluarga… Dia tidak pernah berasa malu mempertahankan agama IslamNYA.. Kerana Islam adalah addin ALLAH yang sebenar-benarnya.. Dia sentiasa ingin mencontohi sifat-sifat mulia Rasullullah S.A.W… Dia juga sentiasa berusaha mencintai kekasih agungnya.. Kekasih sejatinya dan kekal abadi.. Iaitu ALLAHURABBI… Dia selalu berdoa & mengimpikan syurga.. Dia ingin mengajak aku ke sana sekali.. Kerana, di situlah tempat pertama wujudnya cinta.. Dia ingin bawa aku ke syurga yang abadi dan hakiki.. Aku mencintai dia kerana agamanya dan kerana cintanya kepada Maha Pencipta.. Andai dia hilangkan cintanya, maka hilanglah cintaku pada dia.. Cinta dia terhadap Maha Pencipta mendekatkan aku padaNYA.. Cinta Illahi jugalah yang menyebabkan aku memilih dia.. Siapakah dia..??? Aku juga tidak mengetahui siapakah dia jodoh ku.. Hanya Engkau Yang Maha Mengetahui segala sesuatu.. Doaku, semoga dia tercipta untuk ku.. Semoga aku bertemu jodoh dengan dia.. Kerana.. Dia pilihan ku..(^_^)




by: muhamad jamaludin sa

mencari redha ALLAH...


Sahabatku...

Menangis dan bersedih bknlah bererti kita hilang harapan.....
jauh skali utk menjadikan kita rasa putus asa dgn Rahmat Allah....
Sesekali menangis..hati kita akn bangkit sedar bahawa kekecewaan bukan penghalang kebahgiaaan.
Sesekali menangis... jiwa kita di didik dgn indahnya Sabar dan Redha...
Sesekali menangis....percayalah..bukan Allah tidak tahu deritanya hidupmu..retaknya hatimu..tapi mungkin itulah yg Dia mahukan...kerana Dia tahu hati yg sebeginilah yang selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat dan akrab denganNya.


Setelah kita jatuh dan terluka...bangkitlah semula melangkah..
Namun apabila kita jatuh tersungkur dan sukar utk bangun...percayalah Sinar dan Harapan tetap ada...

KasihNya sentiasa dekat,cuma kita yg selalu alpa dan lalai...
Ketahuilah...bahwa Allah tidak menciptakan sesuatu bencana dan ujian itu dgn sia2...
Pasti ada hikmah di sebalik apa yg menimpa...Yakin dan Percayalah..
:)
Semoga apa yang dikongsikan sekit-sedikit dapat berkongsi ilmu dan memberi manfaat kepada sesiapa yang membacanya,insyaallah.. Biar Amalan Kita Sedikit Asalakan Berterusan

Monday, 11 June 2012

aq rindu kmu........


Jika RINDUKAN SESEORANG , PEJAMKANLAH MATA dan UCAPKANLAH :

" Ya Allah Aku rin...dukannya keranaMu Ya Allah , Jauhkanlah aku dari perkara yang membuatkan aku lupa kepadaMu . Aku semakin mengerti, ‘JARAK’ ini bukan untuk menghukumku..tetapi ‘JARAK’ ini untuk MENJAGA aku dan dia..

Dengan ‘JARAK’ ini aku dan dia berjanji untuk BERUBAH menjadi yang lebih baik..

Dengan JARAK ini aku dan dia berjanji untuk MEMPERBAIKI cinta kepada Ilahi..

Dengan jarak ini aku dan dia berjanji untuk MENCINTAI Pencipta kami lebih dari segalanya..

Dengan JARAK ini aku dan dia berjanji untuk MENDALAMI Islam hingga ke akar umbi..

Dan Dengan JARAK ini jua aku dan dia yakin andai tiba saatnya nanti, aku dan dia akan LEBIH BERSEDIA untuk melayari semua ini dengan jalan yang diredhai..

>>> Terima kasih ya Allah kerana memberi PELUANG kepadaku melalui jalanMu ini..terima kasih kerana memberikan JARAK itu kepada aku dan dia.... (
✿◠‿◠)

Wednesday, 6 June 2012

harap maklum!!!!!!!!!!!!!!!!!



Tolong jangan bagi cinta awak untuk saya,kalau hati awak masih mencintai dia..
Tolong jangan kata
"ILOVEU" , kalau hati awak masih menyayanginya..
Tolong jangan katakan rindu, kalau hati awak masih merindui kehadiran dia..
Dan lupakan saya kalau hati awak masih ingin bersama dia..
Kerana hati awak untuk dia, bukan untuk saya :)

P/s: Jangan beri harapan yang tak pasti, dan jangan mengharap sesuatu yang belum pasti. ^^


Friday, 1 June 2012

~RAGAM BUDAK ISLAMIC FINANCE~


Assalamualaikum....
Ape khabar sahabt2 ku sekalian... akhirnye selesai jua kelas kita tuk sem 4.. dan tiba saatnye FINAL EXAM menunggu kita.. auwwwwww x sabor asenye kan...
*       HUMAN CAPITAL * 11 June 2012.
*      BUSINESS STATISTIC * 12 june 2012
*      FINANCIAL MANAGEMENT * 14 june 2012
*      COMMERCIAL LAW * 16 june 2012
*      ISLAMIC CAPITAL MARKET * 18 june 2012 
Haaaa. Tu dia tarikh penting tuk kita semua seblm final exam kan... 
Ase2 korang la.. subject ape y sangt berat bg korang sem nie...??? meh habaq mai cni..
Tapi sebelum tu.. bnyk sejarah ngn kengn tercipta semasa kita bersama kan... x cayeeeeee.. moh kita skodeng....sem 4 punye gambo.. tpi x bnyk pun... 

nie gambar mase men boling tadi kan... .. sape juara?????

nie kanok2 rebina main tepung.. abih tepung dipekongnye.( loghat qelate)
nie... sapo knl motor kuning tu..??? comel supo tue dio kan.... hehehehe mr.king..
nieeee... syera bersame ngn????? 
nieeee... x perlu nak dibgtau.. nnti de y x puah hati sebb x dpt hamper kan.. aqila ramlee, k.zira n bella... kuikuikiki
hehehe. gmbr nie amek dari fb nas........ 
hnsem abe joe ngn abe ja...
mase bila nie men bowling???

 nie time kem kebolehpasaran graduan....
 haaaaaaaa.. nie paling best kan... K.NIDA kawin.. comel sangt2. semoga berbahgia hingga k anak cucu.. amin..
agro resort.... last sem ???

 syera, k.yana, k.lin, k.suzi, k.wana, k.nor, mira.... comelnyeeee
 nie family day.. cu tgok gmbor abe saly kit terrrr.. kt blkng terrrr.. sonok dio hbskn tepung...
 nie nak design bju... :)
 maso fmly day x mulo lgi.. comel2 lgi tudung...

 sahabat terbaik... nas, k.wana, k.yana....
*x sabar nk tunggu makan masi minyk special k.yana...
nieeee,,, x knl sapo.. masuk jew la... 

Berakhir sudaaaaaa, ain aufa mengedit .. letih lorrrrr..tapi puas hati tegok gmbr2 korang semua...
Apepun bitaufik wannajah... semoga beroleh kejayaan y cemerlang dlam pelajaran.. ain sayang kamu semua...

Sem 4 akan berakhir....luve u all.. muahhhhhh





Wednesday, 30 May 2012

sunyi...... ku berfikir ...




Tuhanku..
siang berganti malam,
malam berganti siang.
Begitu aturan yang Engkau tetapkan.
Dan aku, masih di sini sendiri,
dengan kudis-kudis dosa,
membusuk hina.
Apakah dengan segala dosa yang aku ada;
Engkau akan mengampuni dengan redha?
Maklum aku bahawa syurga-Mu,
tersangat indah;
hingga ku tak terbayang dimata.
Dan neraka-Mu tersangat seksa,
hingga bila membayangkan kepedihannya,
mataku terkatup rapat dek takut menahan seksa.
Dan aku ini, datang kepada-Mu,
dengan pakaian jiwaku yang koyak rabak,
dengan kasut dosaku yang menggunung berat,
membawa diri yang penuh hina – terimalah aku.
Redhai aku, Tuhanku.
.: sunyi.. ku muhasabah diri..
ain aufa:.



Ya Allah, Aku Redha..


Ya ALLAH, jika telah ENGKAU catatkan dia milikku dan tercipta buatku, maka satukanlah hatinya dengan hatiku dan titipkanlah kebahagiaan antara kami agar kemesraan itu abadi. Dan ya ALLAH, ya TUHAN-ku yang Maha Mengasihi, seiringkanlah kami melayari hidup ini, perkukuhkan yang sejahtera dan abadi.
Tetapi ya ALLAH, seandainya telah ENGKAU takdirkan dia bukan milikku, bawalah dia jauh dari pandanganku, luputkanlah dia dari ingatanku, dan peliharalah aku dari kekecewaan olehnya. Serta ya ALLAH ya TUHAN-ku yang Maha Mengerti, berikan aku kekuatan, melontar bayangannya jauh ke dada langit, hilang bersama senja nan merah, agar aku bahagia, walaupun tanpa bersama dengannya.
Dan ya ALLAH yang tercinta, gantikanlah yang hilang, tumbuhkanlah kembali yang telah patah, walaupun tidak sama dengan dirinya. Ya ALLAH ya TUHAN-ku, pasrahkan aku dengan takdir-MU. Sesungguhnya apa yang engkau takdirkan, adalah yang terbaik buatku, kerana ENGKAU Maha Mengetahui, segala yang terbaik buat hamba-MU ini.Aku redha Ya ALLAH.
Ya ALLAH, cukuplah ENGKAU sahaja yang menjadi pemeliharaku di dunia dan akhirat. Dengarlah rintihan dari hamba-MU yang daif ini. Jangan ENGKAU biarkan aku sendirian di dunia ini mahupun di akhirat nanti. Usah ENGKAU juruskan aku ke arah kemaksiatan dan kemungkaran.
Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman, supaya aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup, ke jalan yang ENGKAU redhai, dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh juga solehah.

untukmu kakakku


Dia,,,ketika ku lihat hatiku terasa sangat bahagia. Melihatnya dari kejauhan sudah membuatku cukup mensyukuri bahwa dia dalam keadaan baik. Bagiku, di mataku, hanya dia ciptaan Allah yang indah. Parasnya yang menyejukkan, suara yang lembut, sikap & tutur kata yang sopan. Semua yang ada di dalam dirinya adalah impian yang aku impikan semenjak aku masuk di bangku kuliah.
Aku tak menyangka Allah akan memberikan dia untukku, Allah mengabulkan do’aku. Dia yang selama ini aku cari tidak lain adalah dia yang sudah lama ku kenal. Subhanallah, Alhamdulillah.
Berharap menjadi istrinya adalah impian dan cita-citaku dan mungkin itu juga menjadi impiannya sejak dulu. Ketika ku pandang wajahnya, hatiku seakan berbisik “aku sangat merinduimu”. Ketika bicara kepadanya, hatiku kembali berkata “dia adalah sosok yang sangat aku impikan”. Karna hanya dari dialah aku melihat dan merasakan cinta yang tulus.
Cinta yang bukan karna nafsu, cinta yang tidak pernah memaksa, cinta yang selalu menerima apapun kekurangan yang ada pada diriku. Mungkin jjka ada orang yang membaca ini, akan beranggapan aku “lebay”, tapi tak perduli apapun perkataan orang karna bagiku dengan dia setia kepadaku, menyayangiku, perhatian dan sabar menungguku itu sudah membuatku cukup untuk mengerti apa arti cinta yang sesungguhnya.
Aku bersyukur karna Allah tlah mempertemukanku dengan orang yang tepat, ada yang bilang “Allah akan mempertemukan kita dengan orang yang tidak tepat sebelum mempertemukan kita dengan orang yang tepat”. Namun ku yakini dalam hati lewat Shalat Istikharah, ku yakin “Allah lah yang menggerakkan hatiku untuk mencintaimu dan memilihmu”.
Hal yang sangat kuinginkan saat ini adalah menikah dan hidup bersamanya. Karna yang ku tahu jika ada seorang laki-laki yang menjaga shalat 5 waktunya, memuliakan Ibu Bapaknya & menyayangi keluarganya maka dia juga akan memuliakanmu dan kalau pun ada yang tidak dia sukai dari dirimu maka dia tidak akan mendzolimimu. Tapi mungkin belum bisa saat ini karna ku tahu dan yakin Allah punya rencana baik untukku dan juga untuknya.
Mungkin pernah terbayang dalam benakku jika suatu saat Allah menyatukan kami, aku akan berusaha patuh dan setia dengan menjalankan apa yang diperintahkan oleh Allah. Aku akan menerima apapun keadaanmu & berusaha menjadi istri yang selalu menenangkan hatimu dikala kau gundah, selalu memberimu dukungan dan semangat dikala kau butuh penyemangat dan penghibur.
Ku merasakan apa yang kau rasakan, di saat usiamu sudah menginjak kepala 3, keinginanmu tuk menikah pun sudah melambung tinggi, tapi karna kau menunggu seseorang yang kau sayangi tuk menjadi belahan jiwamu, ibu dari anak-anakmu, dan kau pun mantap dengan pilihanmu kepadaku, maka kau pun dengan setia menungguku sampai kuliahku selesai…
SUNGGUH, KAU ADALAH INSAN ISTIMEWA YANG ADA DI DALAM HATIKU… J
Ain aufa tujukan khas tuk dichaan aisya@ nik siti aisyah nik paizol.. luve u frends..just for u..

Tuesday, 29 May 2012

coretan oh coretan :)


Assalamu'alaikum wbt ^-^

coretan oh coretan :)

Tidak bertemu mata..
Tidak mengungkap janji..
Tidak bermadah Cinta...

Cukuplah dengan mengingati Allah..
Cukuplah nasihat serta teguran...
Cukuplah dia punya Agama dan Iman..


Soal JodOh..biar Allah yang tentukan..
iya..kita merancang..Namun Allah sebaik-baik perancang...
Hati kita Allah yang punya, Hati kita Allah yang jaga...
Berdoalah, kerna itu senjata kita...



"...Ketika engkau perlu MEMILIH, Pilihlah PILIHAN yang mendekatkan dirimu dengan ALLAH..."


Ya ALLAH..
Jika benar ini cinta...
jagalah hatiku agar tidak berpaling daripadaMu..

Ya Allah..
Aku rindukan dia..maka jadikan rinduku keranaMu Ya Allah..
Jauhkanlah daku dari perkara yang membuatkan aku lupa kepadaMu..

Ternyata kini aku semakin mengerti..
jauh ini bukan untuk menghukumku..tetapi..
jauh ini untuk MENJAGA aku dan dia...

Berjanji utk BERUBAH menjadi yg lebih baik..
Berjanji utk MEMPERBAIKI cinta kepada Ilahi..
Berjanji utk MENCINTAI Pencipta kami lebih dr segalanya..
Berjanji utk MENDALAMI Islam hingga ke akar umbi..

Kami yakin Ya Rabb....
dengan izinMu bila tiba saatnya nanti...
Kami akan LEBIH BERSEDIA untuk melayari semua ini dengan jalan yg diredhaiMu..InsyaAllah..

“Ya Tuhanku, janganlah Engkau membiarkan hidupku seorang diri, dan Engkaulah pewaris yang paling baik.”
( Al-Anbiya’: 89)
.: AIN AUFA..

by: akhi MUHAMMAD SADDAM JAMALUDDIN SA(HONOURED STRIDER)

SEGMEN TINGKATKAN VISITOR DAN FOLLOWER



seperti biase lah..sy bru je nak berjinak ngn blog2 nie...so saye  join segmen ni..nak tmbahkan kenalan =)



jom ikut instruction kt bwh ni k..

first, korg mestilah follow blog ejad ni.. http://dazzilurzzi.blogspot.com/2012/05/segmen-tingkatkan-visitor-dan-followers.html
wat lah tajuk entry korg ' SEGMEN TINGKATKAN VISITOR DAN FOLLOWER '
then letak banner di ats dlm entry korg..
da ciap link kan terus ke blog ejad ni..

*easy je kn...pe ag join la yew..
* cepat2 tarikh tutup b4 30 MAY 2012 ni taw..!!

Sunday, 27 May 2012

Cinta Dalam Diam....CUKUPLAH AKU MENCINTAI DALAM DIAM

 Kalau kita sukakan seseorang,
jangan beritahu si dia.
Nanti Allah kurangkan rasa cinta padanya
Tapi luahkan pada Allah,
beritahulah Allah.
Allah Maha mengetahui siapa jodoh kita ..

Cintai Dia Dalam Diam,
Dari Kejauhan Dengan Kesederhanaan & Keikhlasan

Jika benar cinta itu kerana ALLAH maka biarkanlah ia mengalir mengikut aliran ALLAH kerana hakikatnya ia berhulu dari ALLAH maka ia pun berhilir hanya kepada ALLAH
"Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran ALLAH."
(Adz Dzariyat : 49)

Tetapi jika kelemahan masih nyata dipelupuk mata maka bersabarlah, berdoalah & berpuasalah
"Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji.
Dan suatu jalan yang buruk."
(Al Israa' : 32 )


Ketika kau mendambakan sebuah cinta sejati yang tak kunjung datang,
Allah SWT mempunyai Cinta dan Kasih yang lebih besar dari segalanya & Dia telah menciptakan sseorang yang akan menjadi pasangan hidupmu kelak.
Ketika kau merasa bahawa kau mencintai seseorang,
namun kau tahu cintamu tak terbalas
Allah SWT tahu apa yang ada di depanmu & Dia sedang mempersiapkan segala yang terbaik untukmu

Cukup cintai dalam diam
bukan kerana membenci hadirnya
tetapi menjaga kesuciannya
bukan kerana menghindari dunia
tetapi meraih syurga-NYA
bukan kerana lemah untuk menghadapinya
tetapi menguatkan jiwa dari godaan syaitan yang begitu halus & menyelusup

Cukup cintai dari kejauhan
kerana hadirmu tiada kan mampu menjauhkan dari ujian
kerana hadirmu hanya akan menggoyahkan iman dan ketenangan
kerana mungkin membawa kelalaian hati-hati yang terjaga

Cukup cintai dengan kesederhanaan
Memupuknya hanya akan menambah penderitaan
menumbuhkan harapan hanya akan membumbui kebahagiaan para syaitan

Cintailah dengan keikhlasan
Kerana tentu kisah Fatimah dan Ali Bin Abi Talib diingini oleh hati
tetapi sanggupkah jika semua berakhir seperti sejarah cinta Salman Al Farisi..??
".. boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu.
ALLAH mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."
(Al Baqarah : 216 )


Jangan memberi harapan pada yang belum pasti,
kelak ada insan yang bakal dilukai,
Jangan menaruh harapan pada yang belum tentu dimiliki,
nanti hati yang kecewa sendiri.
Sebaliknya,
gantunglah segenap pengharapanmu kepada Yang Maha Memberi,
nescaya dirimu tak sesekali dizalimi,
kerana Dia mendengar pengharapanmu setiap kali & Dia menunaikannya dgn cara-Nya yang tersendiri

Cukup cintai dalam diam dari kejauhan dengan kesederhaan & keikhlasan
Kerana tiada yang tahu rencana Tuhan
mungkin saja rasa ini ujian yang akan melapuk atau membeku dengan perlahan

Kerana hati ini begitu mudah untuk dibolak-balikkan
serahkan rasa itu pada Yang Memberi dan Memilikinya
biarkan DIA yang mengatur semuanya hingga keindahan itu datang pada waktunya
"Barangsiapa yang menjaga kehormatan orang lain, pasti kehormatan dirinya akan terjaga."
(Umar Bin Khattab ra)


If you really love her, you won’t touch her.
Not even the slightest bit.
You’ll protect her dignity and sacredness as a muslimah.
Just hold her in your heart for a few more years ..
then you can do it the halal way


“Sesiapa sahaja yang memberi kerana Allah, menolak kerana Allah, mencintai kerana Allah,membenci kerana Allah & menikah kerana Allah, maka bererti ia telah sempurna imannya.”


(HR. Al-Hakim)


Cinta Dalam Diam....

Tatkala jatuh cinta pada seseorang, ikatlah hatimu dengan seerat-eratnya. Simpulkanlah ia dengan simpulan mati yang hanya dapat dibuka saat waktunya tiba.
Sebelum mengorak langkah lebih jauh dengannya, cukuplah cintai ia dalam diam.
Kerana diammu adalah bukti cintamu padanya. Kamu ingin memuliakannya, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan terlarang.
 Kamu enggan mengaibkannya, dengan tidak mengajaknya berdua-duaan.
Kerana diammu meletakkan sifat malunya di tempat yang sebetulnya, kerana malu itu penanda aras keimanan di hatinya.
Kerana diammu menjaga kesucian dan ketenangan hatinya, menghindar dirinya daripada perkara-perkara yang merosakkan izzah dan iffahnya.
Sebelum memulakan sesuatu yang terlarang, cukuplah sekadar mencintai ia dalam diam.
Kerana diammu adalah petanda keikhlasanmu kepadanya. Kamu tidak ingin ia memilihmu lewat rupa parasmu atau manis ayatmu, sebaliknya kerana tulus hatimu.
Kerana diammu adalah keadilanmu. Kamu mana mungkin melanggar hak-hak walinya yang terlebih dahulu mencintai ia tanpa balasan dan alasan.
Kerana diammu adalah kekuatanmu yang menguatkan dia. Kamu tidak akan sekali-kali mencari dan menggali titik-titik kelemahan yang ada di hatinya sehingga ia tersungkur dicedera rindu.
Kerana diammu adalah……. Kekuatannya!
Masih ingatkah kamu akan kisah cinta Fatimah dan Ali? Kedua-dua mereka saling memendam perasaan yang mereka rasakan antara satu sama lain, dan akhirnya, mereka dipertemukan dalam syurga cinta dunia nan suci dan indah.
Boleh jadi orang yang kamu cintai itu juga adalah orang yang telah ditentukan oleh Allah SWT untukmu. Kerana dalam diammu, tersimpannya kekuatan harapan, yang menyalakan keinginanmu, dan memungkinkan Allah SWT memenuhi harapanmu sehingga ianya dapat berbicara di dunia nyata.
Bukankah Allah SWT itu Maha Hidup lagi Maha Mendengar? Sesungguhnya Allah SWT itu malu.
Dia malu apabila seseorang hambaNya mengharap kepadaNya, lalu Dia menghampakannya dan meninggalkannya dalam kerugian.
Tapi kiranya kamu telah berusaha berharap sepenuh hati, namun jika dia memang bukan milikmu, moga Allah SWT, merentasi batas-batas waktu, menghilangkan ‘cinta dalam diammu’ itu dan menggantikannya dengan rasa yang lebih indah, pada orang yang tepat.
Biarkan cinta dalam diammu itu menjadi memori tersendiri di sudut hatimu yang menjadi rahsia antara dirimu dengan Sang Kekasih Agung!
Kerana diammu tanda tunduknya hatimu pada Sang Kekasih Agung. Sedangkan ikatan rumah tangga yang dimulai tanpa rasa tunduk dan patuh pada syariatNya tidak mungkin diredhaiNya. Dan tidak mungkin akan melahirkan generasi umat yang tunduk patuh padaNya.
Kerana diammu adalah bukti cintamu yang agung!
“Wahai Allah, jadikanlah kami orang yang tunduk patuh kepada Engkau dan jadikanlah di antara anak-anak cucu kami umat yang tunduk patuh kepada Engkau. Sesungguhnya Engkaulah Tuhan Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Sesungguhnya kepadaMu sahaja kami meminta dan bergantung harap. Perkenankanlah harapan kami Ya Allah.”
 <3 <3 <3 <3......
NUKILAN KHASKU UNTUKMU.... :)