NUFFNANG

Sunday 4 March 2012

I LOVE U: TERAKHIR


Deduksinya, sebenarnya ain ingin koreksi diri ain. Bila membahas pasal cinta mungkin ada yang menghukum atau berkata pembahas jiwa-jiwa. Mungkin ada juga yang biasa saja bila bercerita perihal “I love you” dan cinta. Mungkin juga ada yang bingung dan pelbagai kemungkinan lagi. Bagi ain, tidak kisah pun apa yang orang hendak kata. Namun, apa yang ingin ain kata adalah hakikatnya; ungkapan “I love you” jarang sekali dilafaz untuk kekasih hati, penawar duka, penghibur hati iaitu Rasulullah s.a.w. Kata-kata ini amat sedikit atau mungkin hampir tidak pernah diluah kepada Maha Pencipta. Kenapa?

Mungkin tidak salah dan tidak terlalu keterlaluan kalau dikatakan bahawa sebenarnya tiada cinta Allah pada jiwa. Tiada kasih pada Allah pada sanubari. Tiada sayang pada Allah dalam jiwa. Kalau ada mungkin secicip cuma. Kalau ada mungkin hanya sekadar. Kalau ada mungkin hanya secubit. Kalau ada mungkin setalam cuma.
Mengapa?

Sukar untuk hati berbicara. Sukar untuk bibir berkata. Sukar untuk lidah bercakap. Mungkin hati lupa bahawa Allah Tuhan yang mencipta manusia. Mungkin jiwa lalai dan jarang mengingatiNya. Mungkin sanubari kurang mengerti betapa kasihnya Allah.

Akhir sekali, ingin ain mengajak diri ain dan teman sekalian koreksi diri kita. Dalam putaran masa 24 jam, berapa kalikah kita mengungkap kata “aku cinta padamu ya Rasulullah.” Berapa kalikah kita berteriak “aku cinta padaMu Allah.”

Sabda Nabi s.a.w:

 Maksudnya: Daripada Zahrah bin Mu’bid daripada datuknya berkata:” Adalah kami bersama Rasulullah s.a.w yang mana baginda mengambil tangan Umar, maka berkata Umar: “Wahai Rasulullah adalah engkau orang yang paling kucintai daripada segala sesuatu melainkan diriku.” Bersabda Nabi s.a.w: Demi jiwaku yang berada dalam genggamanNya tidak sempurna iman seseorang sehingga aku lebih dikasihi daripada dirinya sendiri. Maka, bagaimana engkau (Umar) sekarang?” Maka jawab Umar: “Demi Allah aku lebih mencintaimu daripada diriku.” Maka bersabda Rasulullah s.a.w: “Sekarang ya Umar.” (sempurnalah imanmu sekarang ini Umar).

H.R Imam Ahmad
* same2 kita koreksi diri kita.....dimanakah matlamat utama kita...same2 kita renungkan yee teman2 sekalian yang ain sayang...

Wallahu a’lam

2 comments: