NUFFNANG

Saturday 3 March 2012

I LOVE U 2


Cinta dan manusia sememangnya tidak dapat dipisahkan begitu juga antara cinta dan kata-kata, antara cinta dan luahan adalah unsur yang sama seperti cinta dan manusia. Antara cinta dan ungkapan “I love you” keduanya tidak boleh dipisahkan. Kenapa?

“I love you” mempunyai pertalian yang sangat rapat dengan cinta dan kasih sayang. Cinta merupakan perasaan hati yang sangat dalam dan ungkapan
“I love you” adalah lafaz yang mengungkap rasa cinta tersebut. Cinta adalah perasaan yang halus. Ia mendiami dasar hati hingga kekadang sukar untuk diertikan dan ungkapan “I love you” bila telah dilafaz, maka akan beertilah cinta. Cinta adalah satu fenomena dalam jiwa yang hanya boleh dirasa dengan perasaan tidak nampak dipenglihatan. Maka, ungkapan “I love you” meluah rasa agar yang tersembunyi akan nampak dipenglihatan.

Ain suka untuk mengulangi bahawa cinta adalah unsur semulajadi dalam jiwa manusia, duduk pada rasa yang sangat halus dalam sanubari insan. Ia bagai tersembunyi di lubuk hati. Namun begitu, sebenarnya perasaan halus yang mendiami jiwa manusia ini tidak ada nilai. Ia sedikit pun tidak beerti dan bermakna sekiranya pemilik rasa ini hanya memeramnya pada sanubari yang sunyi. Lorong ini sebenarnya suram dan kosong. Kalau hanya diperam, ia tidak akan memberi apa-apa kesan. Oleh itu, luahan dan kata-kata merupakan unsur muhim agar perasaan ini ada nilai dan mempunyai harga.

Oleh kerana itu, tidaklah salah kalau dikatakan cinta dan kata-kata, antara keduanya mempunyai kaitan yang sangat rapat. Cinta dan ungkapan kata
“I love you” umpama darah daging. 
Wallhu a'lam

bersambung...

No comments:

Post a Comment