NUFFNANG

Monday 17 February 2014

MERANCANG KEWANGAN DAN JAMINAN HAJI


MERANCANG KEWANGAN DAN JAMINAN HAJI       
Ibadah Haji rukun Islam ke 5. Diwajibkan ke atas setiap insan yang berkemampuan bagi mengerjakan ibadah Haji. Sudahkah anda merancang untuk mengerjakan Haji dari sekarang ?
Langkah pertama yang anda boleh buat adalah dengan mendaftar nama anda di Tabung haji! Dan, anda akan lihat giliran anda akan tiba dalam tempoh 55 tahun akan datang dan anda tambahkan dengan umur anda sekarang.
*2014 (40 tahun umur sekarang)
*2069 (55 tahun akan datang)
=40 + 55 = 95 tahun
Anda nak duduk sahaja menanti 55 tahun itu berlalu ? Jangan bazirkan masa yang diberikan. Kerana kelak setelah tiba giliran Haji anda 55 tahun akan datang, anda akan menyesal kerana kos menunaikan Haji pada masa itu bukan RM 10 000 – RM 14 000 seperti sekarang, tetapi ia akan naik sehingga RM 20 000 – RM 30 000 pada masa tersebut.
Apa sumber kewangan anda pada masa itu untuk mengerjakan Haji ? Simpanan sendiri ? KWSP ? Simpanan Emas ? Jual tanah? Jual rumah ? Perlu diingatkan, setiap insan yang belum mampu mengerjakan Haji, maka ia tidak DIWAJIBKAN ke atas mereka, tetapi jika tidak merancang dana Haji dari sekarang, maka memanglah TIDAK MAMPU kelak.
Satu – satunya sumber kewangan yang paling mudah adalah KWSP. Sekarang KWSP membenarkan ahlinya untuk membuka / mendaftar nama bagi Plan Haji mereka dan ini bermakna, selepas tiba giliran anda 55 tahun akan datang, anda boleh menggunakan duit KWSP bagi mengerjakan haji.
Cukup – cukuplah KWSP digunakan! Kerana KWSP adalah simpanan hari tua. Timbalan Menteri Sumber Manusia berkata dana KWSP yang ada kelak bakal dihabiskan dalam tempoh 3 – 5 tahun selepas bersara. Mana tak begitu, hutang tak habis lagi, duit makan minum , melancong, anak nak kahwin dan bermacam2 lagi perkara yang akan mengikis dana KWSP anda!
Mulakanlah dengan Merancang Kewangan dan Jaminan Haji  anda hari ini!
Saya mengajak anda mula merancang bagi dana Haji dari sekarang. Masalahnya, apakah instrumen kewangan yang paling efektif untuk memulakan merancang kewangan untuk Jaminan Haji ?  dan dalam pada itu saya sertakan sekali jika anda merancang kewangan anda untuk jaminan Haji..anda akan dapat 7 perkara yang mana anda tidak akan terlepas dan akan mendapat manfaat semasa jaminan Haji terlaksana.
1 – Khairat Kematian RM 2 000 ( di bayar dalam 24 jam  )
2- Hibah kepada Waris jika berlaku kematian (RM 50,000)
3– Dana Sokongan Hilang upaya
- Dalam tempoh menyimpan dari semasa ke semasa, jika ditakdirkan peserta hilang upaya bekerja selamanya disebabkan apa jua punca.
4- Dana Sokongan 46 penyakit kritikal – Dalam tempoh menyimpan, jika peserta disahkan mengidap salah satu dari 46 penyakit kritikal, akan menyediakan sejumlah dana dari RM 20 000 kepada peserta sebagai tabung bagi pelbagai tujuan seperti rawatan dan ubat – ubatan.
5 – Simpanan PERCUMA ahli ditanggung  jika mengidap salah satu dari 46 penyakit kritikal.
6 – RM 5000 badal Haji +Ibadag Qurban + Wakaf   jika ditakdirkan peserta meninggal dunia.
7 – Apabila sampai waktu matang dalam tempoh 20 tahun, memberikan pulangan pelaburan terkumpul.
Jika berminat dengan perancangan kewangan dan jaminan haji ini , boleh hubungi SITI NORAIN BINTI YASSIN 010-5758801


No comments:

Post a Comment